‘Architectuur van het Onzichtbare’ van Carlijn Kingma

TentoonstellingArchitectuur van het Onzichtbare’ van Carlijn Kingma.

De tekeningen van Carlijn Kingma zijn ontzagwekkende en verfijnde tekeningen die zijn opgebouwd uit architectonische elementen en structuren.  Haar tekeningen, of kaarten zoals ze deze zelf noemt, zijn imaginaire landschappen waarin ze de kijker meeneemt op reis langs de geschiedenissen en toekomstscenario’s van grote thema’s van de mensheid, zoals de utopie, het kapitalisme en de moderniteit.

Utopia

Carlijn Kingma beschouwt zichzelf als een cartograaf van de maatschappij. Met kaarten van denkwerelden onderzoekt zij de vaak onzichtbare structuren, mechanismen en organisaties die ons hebben gebracht waar we nu zijn, én laat ze zien waar we naartoe kunnen. Zij  gebruikt de metaforische taal van de architectuur – torens en tunnels, pleinen en silo’s, bruggen en doolhoven – om haar denkwerelden mee te bouwen. Opgeleid als architect, stapt ze hiermee in een lange traditie waarin plattegronden en architectonische perspectieven worden gebruikt om utopieën mee te ontwerpen. Zij ziet de constructieve utopie, in de vorm van het inspirerend vergezicht, als onmisbaar voor het navigeren naar een duurzame en inclusieve samenleving.

Voor alle kaarten werkt Carin Kingma intensief samen met schrijvers, wetenschappers en ervaringsdeskundigen. Haar meest recente kaart, Het weefsel der mensheid, is ontstaan in nauwe samenwerking met Rutger Bregman en is mede geïnspireerd op diens boek De meeste mensen deugen. Onlangs hier nog aangeprezen door broeder Jan Jongen.

Carlijn Kingma licht haar tekeningen met audiocommentaar toe. Haar boodschap is, hoe de mens hier gekomen is en waar we naartoe kunnen gaan.

Het weefsel der Mensheid

Architectuur van het Onzichtbare.  De eerste grote solotentoonstelling van Carlijn Kingma (1991). Is te zien in het Rijksmuseum Twente, Enschede. Tot en met 10 januari 2020.

Gerard Wagemans, Loge liefde en Trouw

1 gedachte over “‘Architectuur van het Onzichtbare’ van Carlijn Kingma”

  1. Hartelijk dank broeder Gerard! Het zijn ontzagwekkend mooie tekeningen en wat een gelaagdheid. Jammer is wel dat ze juist nu in deze rottijd worden geëxposeerd. Maar ongetwijfeld gaan we nog meer van haar horen en worden ze ook nog wel vaker getoond.
    Gert Jonker

Laat een reactie achter